دیابت خطر مرگ بر اثر حمله ی قلبی را 50 درصد افزایش می دهد

 22 ژوئن 2016- نتیجه ی یک مطالعه ی گسترده نشان داد ابتلا به دیابت، خطر مرگ بر اثر حمله ی قلبی را تا 50 درصد افزایش می دهد و خطر مرگ درافراد دیابتی که دچار انفارکتوس میوکارد غیر STمی شوند(NSTEMIکه در آن عروق تا حدی مسدود می شوند) نسبت به افراد غیردیابتی 39 درصد بیشتر است. محققان دانشگاه leedsبا پیگیری 700 هزار نفر که در فاصله ی ژانویه ی 2003 تا ژوئن 2013 در بیمارستان به دلیل حمله ی قلبی پذیرش شده بودند، به این نتایج دست یافتند، از میان  این افراد  121 هزار نفر به دیابت مبتلا بودند.

پس از حذف تأثیرات سن، جنسیت، سایر بیماریها و تفاوت در ارائه درمانهای پزشکی در بخش اورژانس، محققان تفاوت های فاحشی را در میزان بقا افراد یافتند.

خطر مرگ در افراد دیابتی که دچار حمله ی قلبی STEMIیا انفارکتوس میوکارد STشده بودند (شریانهای کرونر کاملاً مسدود می شوند)، 56 درصد بیش از افراد غیردیابتی بود.

 خطر مرگ افراد دیابتی با حمله ی قلبی NSTEMIیا حمله ی قلبی انفارکتوس میوکارد غیرST( در آن بخش از عروق کرونر مسدود می شوند) نسبت به افراد غیر دیابتی 39 درصد بیشتر است.

محقق ارشد این پژوهش دکتر Chris Galeاستادیار و مشاور قلب و عروق در دانشکده ی پزشکی دانشگاه Leedمی گوید: این تحقیق شواهد مستحکمی را در مورد دیابت به عنوان بار قابل توجه و طولانی مدتی بر جمعیت در میان بیمارانی که دچار حمله ی قلبی شده اند، فراهم نمود. اگرچه امروزه شانس بقاء پس از حمله ی قلبی افزایش یافته است اما باید تمرکز بیشتری بر اثرات دراز مدت دیابت بر بازماندگان از حمله ی قلبی معطوف شود، باید همکاری بیشتری بین متخصصان قلب، پزشکان عمومی ودیابتولوژیست ها صورت گیرد تا با استفاده از داروهای تایید شده بطور موثر از بقا  بیماران درمعرض خطر بالا، اطمینان یافت.

دکتر Galeافزود: قدم بعدی دراین تحقیق ، یافتن دقیق افزایش خطر مرگ پس از حمله ی قلبی درافراد  دیابتی است.

دکتر Knaptonمدیر پزشکی بنیاد  قلب بریتانیا می گوید: ما می دانستیم که بدنبال حمله قلبی، خطربقاء  در افراد دیابتی کمتر است، با این حال نمی دانستیم علت این مشاهدات دیابت می باشد یا سایر بیماریهای شایعی که در افراد دیابتی مشاهده می شود، این تحقیق ضرورت یافتن راههای جدیدی برای پیشگیری از بیماری عروق  کرونر برای افراد دیابتی و ابداع درمانهای جدید برای بهبود بقاء پس از حمله ی قلبی را پررنگ تر کرد.

دکتر Morrisمدیر تأمین بودجه ی تحقیقات در موسسه ی دیابت بریتانیا  می گوید: درحالیکه محققان در حال بررسی این مشکل هستند، ما بر مدیریت موثر دیابت بمنظور کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی تاکید داریم که شامل تغذیه ی سالم، فعالیت و مصرف داروهای تجویز شده است، لازم است که از افراد دیابتی برای مدیریت موثر بیماری حمایت کنیم و ما نیز به تأمین بودجه های تحقیقاتی در سراسر بریتانیا با هدف جلوگیری از شروع  عوارض در وهله ی اول متعهد هستیم. نتایج این تحقیق درمجله ی Epidemiology and Community Healthمنتشر شد.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160622102120.htm